Pædagogik og behandling

Dagskolen Ternen møder eleverne et trygt og meningsfuldt skolemiljø, hvor relationsarbejde, faglig udvikling og personlig trivsel går hånd i hånd. Vi er et neuropædagogisk specialundervisnings- og behandlingstilbud, hvilket betyder, at vi tager udgangspunkt i hjernens udvikling og funktion, når vi planlægger og tilpasser den pædagogiske praksis til den enkelte elevs behov.

Vores pædagogik

Vi arbejder med en helhedsorienteret tilgang, der kombinerer flere stærke pædagogiske og behandlingsfaglige retninger:

  • Low Arousal pædagogik: Vi skaber ro, forudsigelighed og tryghed som fundament for læring og udvikling. I stedet for at øge krav og kontrol i pressede situationer, arbejder vi med afstemte reaktioner, nedtrapning og konfliktforebyggelse.
  • Mentaliseringsbaseret pædagogik: Vi understøtter elevernes evne til at forstå egne og andres følelser, tanker og intentioner. Det gør vi gennem nærværende samspil, tydelig struktur og ved at møde barnet bag adfærden – også når det er svært.
  • Narrative perspektiver: Vi hjælper eleverne med at finde og styrke deres egne fortællinger om, hvem de er, og hvad de kan. Ved at anerkende og bygge videre på deres egne oplevelser og stemmer, støtter vi dem i at skabe positive og håbefulde identiteter.

Fælles for vores tilgang er, at vi møder børnene med respekt, tålmodighed og nysgerrighed – og med en grundlæggende tro på, at alle børn har et ønske om at lykkes, og at de kan, når de får de rette betingelser.