Pædagogik og behandling

Dagskolen Ternens mål er at få forløst den enkelte elevs faglige, personlige og sociale potentiale. Hvis det er muligt, sørger vi altid for at få eleverne rustet til at indgå i et mindre indgribende tilbud. Vi tilbyder dog både 9. og 10. klasse til de elever, der trives bedst med at tage afgangsprøve hos os.

På Ternen arbejder vi pædagogisk med at hjælpe vores elever til at opbygge nye strategier og handlemuligheder. Vores læringspædagogik og udviklingspædagogik går hånd i hånd og tager udgangspunkt i det enkelte barn.

Det kræver et stærkt nærvær at kunne se og forstå barnet. Det kræver en høj faglighed både i tilgangen og i valg af indsats, og det kræver troværdighed i relationens opbygning. På den måde afspejler vores valg af værdier sig også i den praktiske hverdag.

Pædagogiske metoder

Ternen arbejder ud fra et fundament af neurologisk forståelse, hvor vi arbejder med den opdelte hjerne. Specifikt tager vi udgangspunkt i Neurosequential Model of Therapeutics (NMT) udviklet af Dr. Bruce Perry og Childtrauma Academy, som en del af det sundhedsvidenskabelige og neuropsykologiske fundament, vores pædagogiske og læringsfaglige indsats hviler på.

Pædagogisk arbejder vi med udgangspunkt i relationsfremmende indsatser som ICDP af Karsten Hundeide, AI og det fælles tredje. Derudover benytter vi en systemisk-narrativ tilgang til den socialpædagogiske ind­sats. Vi ser altså både på de mønstre og strukturer, der er i og omkring barnet, samtidig med at vi er nysgerrige på barnets historie og italesættelse af sig selv.

Der laves en individuel plan for arbejdet med det enkelte barn. Vi møder barnet positivt og med glæde. Vi fokuserer på barnets muligheder og succeser og forsøger hele tiden at vise veje til bedre trivsel.