Målgruppe

Dagskolens målgruppe er som udgangspunkt normaltbegavede børn og unge i alderen 5 – 18 år. Enkelte børn med lavere grader af kognitive udfordringer optages dog baseret på en helhedsvurdering af barnets behov.

Tilbuddet henvender sig til elever, der af forskellige grunde ikke kan trives og udvikle sig i rammerne af den kommunale folke­skole. Målgruppen er ofte elever med socio-emotionelle vanskeligheder og diagnoser som f.eks. tilknytningsforstyrrelser, ADHD m.m. Fælles for målgruppen er, at der er vanskeligheder i forhold til socialisering og adfærd i kravsituationer, en manglende skoleidentitet og tilmed ofte 1-2 års manglende skolegang. Målgruppen kan være udadreagerende og har ofte brug for indivi­duelle løsninger i et lille tæt skolemiljø.

Ternen underviser elever fra 0.-10. klasse og i særlige tilfælde også 12. skoleår.

Vi hjælper elever med skolevægring

Skolevægring er en udfordring for børn og unge, som både forældre, skoler og kommuner bør forholde sig til. På Dagskolen Ternen har vi stor erfaring med at arbejde med elever, der har udviklet skolevægring, og vi ved, hvor vigtigt det er at møde barnet med forståelse, tryghed og individuelt tilrettelagte indsatser, for at genfinde motivationen og evnen til at indgå i fast undervisning.

Skolevægring rammer elever bredt, men blandt elever med autisme og angst er skolevægring særligt udbredt og det er i denne gruppe elever derfor ekstra vigtigt at være opmærksom.

Når man oplever, at ens barn ikke vil i skole, kan det være svært at finde den rette indsats til det, og det er her vigtigt, at man tidligt bliver klar over, at forbedring af skolevægring kræver en fælles indsats fra forældre, skole og barnets netværk. En helhedsorienteret indsats er afgørende for både at øge elevens fremmøde og at genskabe trivslen og trygheden i skolen.

På Dagskolen Ternen ser vi samarbejdet med hjemmet som en helt central del af indsatsen mod skolevægring. Vores faglige personale inddrager forældrene og barnet selv i arbejdet for at finde frem til de bærende grunde bag skolevægringen – og for at lægge en bæredygtig plan for tilbagevenden.