STU-tilbud
Introduktion
Ternen STU er et STU-tilbud, der er dedikeret til at støtte unge med særlige behov i deres overgang til voksenlivet. Vores tilbud er skræddersyet til unge mellem 16 og 25 år, der har komplekse behov, der kræver en særlig tilrettelagt uddannelse og støtte. Vi fokuserer på at fremme deres personlige udvikling, uddannelsesmæssige og erhvervsmæssige færdigheder samt deres sociale integration. Vores tilgang er baseret på neuroaffektiv tilgang og præget af en forståelse for diversitet og inklusion.
Ternens STU råder over et areal på 2,4 hektar med græsfolde, ridestier, rideterapifold og køkken- samt prydhaver. Ternen råder over forskellige staldbygninger med plads til et lille men alsidigt dyrehold. Får, geder, grise, kreaturer, heste, æsler, ænder, høns, marsvin og kaniner. Der er en undervisningspavillon indeholdende bad, toilet, undervisningslokaler og frokoststue med plads til større grupper. Derudover råder Ternen over et anneks, indeholdende plads til undervisning af større grupper, køkkenfaciliteter bad og toilet. En personalebygning med et mindre undervisningsrum og en skurvogn inddelt i 3 rum med mulighed for undervisning af små gruppe forløb og projektbaseret undervisning. Vores fysiske rammer giver god mulighed for at støtte op og udvikle elever inden for vores målgruppe.
STU- Linjer
Dyrehold
Grøn linje
Ejendomsservice
Formidling
Målgruppe
Vores tilbud henvender sig primært til normalt begavede unge med problematikker som angst, depression, lavt selvværd og ofte unge som har svært ved at håndtere og udtrykke deres følelser på en hensigtsmæssig måde. Vi henvender os også til unge, der oplever sociale udfordringer, herunder vanskeligheder med at etablere og vedligeholde sociale relationer og har svært ved konfliktløsning og kommunikation. Vores tilbud fokuserer på at skabe et trygt og støttende miljø, hvor de unge kan lære at forstå og håndtere deres følelser mere konstruktivt. Vores tilbud hjælper med at styrke deres sociale færdigheder, fremme empati, deltage i og være medskaber af et inkluderende fællesskab, hvor man kan trives og udvikle sunde relationer.
Metoder
Ternen og Ternen Naturskole arbejder ud fra et fundament af neurologisk forståelse, hvor vi arbejder med den treenige hjerne. Specifikt tager vores behandlingsarbejde udgangspunkt i en neuroaffektiv tilgang. For eleverne betyder det bl.a. at vi er opmærksomme på deres behov for et støttende og kompenserende miljø, samt diagnosespecifikt pædagogisk behandling i en struktureret skoledag. Vi tilpasser vores behandling og tilgodeser elevens udfordringer ved at være i uderum og omgang med dyr.
Didaktisk tager vi udgangspunkt i elevens egne evner, ønsker og målsætninger og tilrettelægger undervisningsmetoder og indhold tilpasset den enkelte. I forhold til de linjer vi udbyder indgår vores arealer og dyr, samt besøgsgårdsaktiviteter som undervisningsmateriale og kompetencegivende aktiviteter. Eleverne bliver introduceret for it-løsninger og andre kommunikationshjælpemidler i det omfang de har behov for dette. Vi har løbende samtaler med de unge om deres faglige og personlige udvikling og målsætninger. Udover selv at kunne tilbyde praktik i forhold til besøgsgårdsaktiviteter, samarbejder vi med lokale virksomheder omkring praktiksteder til eleverne.
Bente Knudsen, driftsleder og daglig leder af STU-tilbud.