Samarbejde med familien

Ternens elever har desværre ofte erfaring med, at man ikke kan stole på de voksne. Det er derfor vigtigt for Ternen at have et tæt samarbejde med familien, hvad enten eleven bor hos sin biologiske familie, i pleje eller på et opholdssted.

Den tætte kontakt er en forudsætning for, at barnet kan være tryg i, at de voksne omkring det er afstemte og har ”styr” på situationen omkring barnets skolegang og udvikling. Derfor skrives der også hyppige orienteringer til hjemmet via skoleintra.

Hver elev har en kontaktvoksen, som holder tæt kontakt med barnets bopæl og som ugentligt har en telefonisk samtale om stort og småt, for at orientere om ugen, der er gået, rydde misforståelser af vejen og sikre at indsatsen omkring barnet er afstemt.

Et stærkt samarbejde skaber de bedste forudsætninger

Ved at skabe et godt samarbejde med familien, har vi de bedste forudsætninger for at gøre en positiv forskel for eleven. Elever på Ternen har ofte tidligere mødt udfordringer i skolen, som kræver en helhedsorienteret indsats.

Det kan f.eks. være udfordringer, der har udtrykt sig i skolevægring, hvor eleven over tid har tabt kontakten til skolen og klassekammeraterne, eller det kan være andre socio-emotionelle udfordringer blandt elever med sociale vanskeligheder, autisme, ADHD og lignende.

På Dagskolen Ternen har vi stor erfaring og ekspertise i arbejdet med elever med forskellige socio-emotionelle udfordringer. Vi er derfor også i stand til at klæde familien på til at implementere ændringer i hjemmet, som er med til at skabe varige forbedringer i børns og unges trivsel og læring.

Er du interesseret i at vide mere omkring specifikke forældrekurser eller familierådgivning tilknyttet Ternen, kan du læse omkring disse på vores side Ternen Videncenter.